De tijd dat een bedrijf in consumentenelektronica gewoon een telefoon kon aankondigen, is allang voorbij. Tijdens het grote lanceringsevenement van vanochtend in Beijing volgde Xiaomi zijn opvouwbare nieuws op door het podium over te dragen aan CyberOne. De tweevoetige humanoïde robot voegde zich bij Lei Jun op het podium, begroette de CEO en overhandigde hem een bloem met een lange steel.
Op het eerste gezicht is de robot niet bepaald Atlas of Digit, in termen van voortbeweging, maar het is nog steeds een veelbelovende demo en zeker geen persoon in een spandex-pak (niet dat iemand dat zou doen). Het is het nieuwste teken van Xiaomi’s groeiende robotica-ambities, die begonnen met stofzuigers en sindsdien zijn uitgebreid met de Spot-achtige CyberDog van vorig jaar.
We hebben veel consumentenmerken gezien die wat robotspieren trainen tijdens evenementen zoals deze, waaronder Samsung en LG, dus het is moeilijk om te weten waar CyberOne valt in het spectrum tussen serieuze achtervolging en podiumspektakel.
Lei Jun was er snel bij om de investering van het bedrijf in de categorie te buigen en merkte op: “CyberOne’s AI en mechanische mogelijkheden zijn allemaal zelf ontwikkeld door Xiaomi Robotics Lab. We hebben zwaar geïnvesteerd in R&D op verschillende gebieden, waaronder software-, hardware- en algoritme-innovatie.”
Er is hier een extreem breed scala aan claims, waaronder het vermogen om menselijke emoties te lezen. Xiaomi-opmerkingen:
Humanoïde robots vertrouwen op visie om hun omgeving te verwerken. Uitgerust met een zelfontwikkelde Mi-Sense dieptezichtmodule en gecombineerd met een AI-interactiealgoritme, is CyberOne in staat om 3D-ruimte waar te nemen, evenals individuen, gebaren en uitdrukkingen te herkennen, waardoor het niet alleen zijn omgeving kan zien, maar ook kan verwerken . Om met de wereld te communiceren, is CyberOne uitgerust met een zelfontwikkelde MiAI-engine voor semantiekherkenning en een MiAI-engine voor vocale emotie-identificatie, waarmee het 85 soorten omgevingsgeluiden en 45 classificaties van menselijke emoties kan herkennen. CyberOne kan geluk detecteren en de gebruiker zelfs troosten in tijden van verdriet. Al deze functies zijn geïntegreerd in de verwerkingseenheden van CyberOne, die zijn gekoppeld aan een gebogen OLED-module om realtime interactieve informatie weer te geven.
Even breed zijn de beloofde toepassingen in de echte wereld, variërend van assistentie bij de productie tot menselijk gezelschap. Er zal in de toekomst veel gebruik worden gemaakt van beide functiesets, maar dat is een lange wandeling (om zo te zeggen) vanaf de demo van vandaag. Voorlopig is het waarschijnlijk het meest logisch om CyberOne te zien als een soort analoog van bijvoorbeeld Honda’s Asimo: een veelbelovend experiment dat dient als een goede merkambassadeur voor een deel van het werk dat achter de schermen wordt gedaan.
Originele bron dit nieuws: